Poniżej prezentujemy ważne wydarzenia, które wpisały się w życie i najnowszą historię Kościoła Pobrygidkowskiego.

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim plakat koncert magiczny lublin 15 września wersja 3

Niedziela, 15 września 2024 r.

godz. 18.45

 

Koncert: Magiczny Lublin Jagiellonów

 

Wykonawca:

Zespół Muzyki Dawnej

CAPELLA ALL’ANTICO

Zamojskiego Domu Kultury

W programie:

Utwory z czasów panowania Dynastii Jagiellonów: muzyka średniowiecza i renesansu, instrumentalna, wokalna i wokalno – instrumentalna ze zbiorów polskich i zagranicznych.

Zespół Muzyki Dawnej CAPELLA ALL’ANTICO jest młodzieżowym zespołem instrumentalnym, wykonującym utwory kompozytorów europejskich epoki średniowiecza i renesansu. Repertuar zespołu jest bardzo obszerny. Począwszy od średniowiecznych Cantigas de Santa Maria, przez muzykę włoskiego Trecento i francuskiej Ars Nova, skomplikowane rytmicznie utwory Ars Subtilior, po renesansowe tańce i kancjonały.

Kompozycje te wykonywane są na kopiach instrumentów historycznych. Większość używanych przez zespół instrumentów strunowych: fidele, rebeki, gitern, wykonał jego założyciel i długoletni kierownik artystyczny Krzysztof Obst. Obecnie kierownikiem artystycznym zespołu jest Anna Cichoń – Hereta. Z zespołem także współpracuje w zakresie konsultacji historyczno-merytorycznej Agnieszka Obst – Chwała.

„Capella all’Antico” działa od 1983 r. przy Zamojskim Domu Kultury. Zespół w tym składzie pracuje od ok. 2016 r. i  ma już na swoim koncie wiele sukcesów: trzykrotny udział w Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej SCHOLA CANTORUM uwieńczony zdobyciem brązowej w 2018 r. i złotej „Harfy Eola” w 2020 w i 2022 roku, a także nagrodę Grand Prix XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku w roku 2019. 

Ostatni udział zespołu w 42 Międzynarodowym Festiwalu Schola Cantorum w 2022 roku zaoowocował zdobyciem Grand Prix oraz tytułu Ambasadora Festiwalu. Zespół koncertował wielokrotnie w kraju, m in. w Wilanowie w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej oraz we Wrocławiu w Narodowym Forum Muzyki i Festiwalu Maj z muzyką dawną, a także na Festiwalu Kultury Średniowiecza w Sigishoarze w Rumunii w r. 2018.

W roku 2023 Capella all’Antico obchodziła jubileusz 40lecia. Z tej okazji odbyło się wiele koncertów okolicznościowych i na festiwalach muzyki dawnej. Zespół wystąpił m.in. na Festiwalu Maj z Muzyką Dawną we Wrocławiu, a rok jubileuszowy zakończył koncertami z programem kolędowym dla dzieci w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W ubiegłym roku zespół nagrał także płytę zatytułowaną „Europejska muzyka średniowiecza i renesansu”, podsumowującą swoją działalność jako jednego z najdłużej nieprzerwanie działających młodzieżowych zespołów muzyki dawnej w Polsce.

WSTEP WOLNY.

ZAPRASZAMY!

 

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim plakat koncert magiczny lublin 15 września wersja 3

Niedziela, 15 września 2024 r.

godz. 18.45

 

Koncert: Magiczny Lublin Jagiellonów

 

Wykonawca:

Zespół Muzyki Dawnej

CAPELLA ALL’ANTICO

Zamojskiego Domu Kultury

W programie:

Utwory z czasów panowania Dynastii Jagiellonów: muzyka średniowiecza i renesansu, instrumentalna, wokalna i wokalno – instrumentalna ze zbiorów polskich i zagranicznych.

 

Zespół Muzyki Dawnej CAPELLA ALL’ANTICO jest młodzieżowym zespołem instrumentalnym, wykonującym utwory kompozytorów europejskich epoki średniowiecza i renesansu. Repertuar zespołu jest bardzo obszerny. Począwszy od średniowiecznych Cantigas de Santa Maria, przez muzykę włoskiego Trecento i francuskiej Ars Nova, skomplikowane rytmicznie utwory Ars Subtilior, po renesansowe tańce i kancjonały.

Kompozycje te wykonywane są na kopiach instrumentów historycznych. Większość używanych przez zespół instrumentów strunowych: fidele, rebeki, gitern, wykonał jego założyciel i długoletni kierownik artystyczny Krzysztof Obst. Obecnie kierownikiem artystycznym zespołu jest Anna Cichoń – Hereta. Z zespołem także współpracuje w zakresie konsultacji historyczno-merytorycznej Agnieszka Obst – Chwała.

„Capella all’Antico” działa od 1983 r. przy Zamojskim Domu Kultury. Zespół w tym składzie pracuje od ok. 2016 r. i  ma już na swoim koncie wiele sukcesów: trzykrotny udział w Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej SCHOLA CANTORUM uwieńczony zdobyciem brązowej w 2018 r. i złotej „Harfy Eola” w 2020 w i 2022 roku, a także nagrodę Grand Prix XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku w roku 2019. 

Ostatni udział zespołu w 42 Międzynarodowym Festiwalu Schola Cantorum w 2022 roku zaoowocował zdobyciem Grand Prix oraz tytułu Ambasadora Festiwalu. Zespół koncertował wielokrotnie w kraju, m in. w Wilanowie w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej oraz we Wrocławiu w Narodowym Forum Muzyki i Festiwalu Maj z muzyką dawną, a także na Festiwalu Kultury Średniowiecza w Sigishoarze w Rumunii w r. 2018.

W roku 2023 Capella all’Antico obchodziła jubileusz 40lecia. Z tej okazji odbyło się wiele koncertów okolicznościowych i na festiwalach muzyki dawnej. Zespół wystąpił m.in. na Festiwalu Maj z Muzyką Dawną we Wrocławiu, a rok jubileuszowy zakończył koncertami z programem kolędowym dla dzieci w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W ubiegłym roku zespół nagrał także płytę zatytułowaną „Europejska muzyka średniowiecza i renesansu”, podsumowującą swoją działalność jako jednego z najdłużej nieprzerwanie działających młodzieżowych zespołów muzyki dawnej w Polsce.

 

 

WSTEP WOLNY.

ZAPRASZAMY!

 

 

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim Koncert 08.09

 

Niedziela, 8 września 2024 r.

godz. 18.45

 

Koncert Wokalno - Instrumentalny:

Od baroku po współczesność

 

Wykonawcy:

Magdalena Jemioła – sopran

Monika Hołownia – organy

 

 

MAGDALENA  JEMIOŁA - od 2005 roku związana z Chórem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, natomiast od roku 2015 jako solistka i korepetytor, uczestnicząc w niezliczonych koncertach i festiwalach w kraju i za granicą. Współpracuje z Chórem Polskiego Radia Lusławice, Lubelską Akademią Muzyki Dawnej oraz Operą Lubelską.

 

 

MONIKA HOŁOWNIA – organistka, muzykolog. Absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w klasie organów dr hab. szt. muz. Elżbiety Charlińskiej. W roku 2014 zdobyła dyplom na międzynarodowym konkursie muzycznym Študentská umelecká innosť (Słowacja). Aktualnie obejmuje stanowisko organistki w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie.

 

 

W programie: A. Stradella, D. Buxtehude, G.F. Hӓndel, W. A. Mozart, J. Pachelbel, A. I. Marcello, F. P. Tosti, J. S. Bach, C. Franck.

 

 

WSTEP WOLNY.

ZAPRASZAMY!

 

 

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim Koncert 08.09

 

 

Niedziela, 8 września 2024 r.

godz. 18.45

 

 

Koncert Wokalno - Instrumentalny: Od baroku po współczesność

 

 

Wykonawcy:

Magdalena Jemioła – sopran

Monika Hołownia – organy

 

 

MAGDALENA  JEMIOŁA - od 2005 roku związana z Chórem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, natomiast od roku 2015 jako solistka i korepetytor, uczestnicząc w niezliczonych koncertach i festiwalach w kraju i za granicą. Współpracuje z Chórem Polskiego Radia Lusławice, Lubelską Akademią Muzyki Dawnej oraz Operą Lubelską.

 

 

MONIKA HOŁOWNIA – organistka, muzykolog. Absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w klasie organów dr hab. szt. muz. Elżbiety Charlińskiej. W roku 2014 zdobyła dyplom na międzynarodowym konkursie muzycznym Študentská umelecká innosť (Słowacja). Aktualnie obejmuje stanowisko organistki w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie.

 

 

W programie: A. Stradella, D. Buxtehude, G.F. Hӓndel, W. A. Mozart, J. Pachelbel, A. I. Marcello, F. P. Tosti, J. S. Bach, C. Franck.

WSTEP WOLNY.

ZAPRASZAMY!

 

tablica MKiDN wnetrze etap 2

Wniosek pn.: Lublin, kościół pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej - wotum króla Władysława Jagiełły za zwycięstwo w Bitwie pod Grunwaldem (1412-1426 r.): prace konserwatorsko-restauratorskie zabytkowego wnętrza – etap II  w ramach programu Ochrona Zabytków otrzymał dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

1. STAN ZACHOWANIA

Wnętrze kościoła prezentuje stan po przeprowadzonym gruntownym remoncie w roku 2012. Obecnie zarówno ściany jak i sklepienie są mocno zakurzone i przyciemnione, co szczególnie widoczne jest na „miękko" opracowanych wysklepkach, ale także praktycznie na każdej nierówności tynku.

Widoczne są liczne kolonie grzybów w postaci ciemnych, rozsianych punktów szczególnie w miejscach narożnych i partiach przypodłogowych. W partii przyziemia występują liczne pęcherze i odspojenia tynku wypełnione wykrystalizowanymi solami. 

Spękania w obrębie warstw tynkarskich i powłok malarskich cieńsze i szersze z podniesioną dachówkowato warstwą w obrębie rysy. Uwidoczniły się także /pociemniały/ punktowania w obrębie marmoryzowanych pilastrów w prezbiterium.

Wybicia tynku pochodzenia mechanicznego występują szczególnie w miejscach styku z ławkami i na narożnikach w miejscach przejść. 

Wnętrze świątyni, chociaż stosunkowo niedawno remontowane nosi ślady intensywnej eksploatacji. Zniszczenia i zabrudzenia wynikają także z powodu lokalizacji w centrum miasta, gdzie wstrząsy wynikające z ruchu samochodowego i kurz miejski stopniowo pogarszają stan obiektu.

 

2. PROGRAM PRAC KONSERWATORSKICH

Zaplanowane prace konserwatorsko – restauratorskie w prezbiterium, nawie głównej i na chórze.

W celu zapobiegnięcia dalszym zniszczeniom i przywrócenia świątyni estetycznego wyglądu proponuje się następujący tok postępowania:

1. Odkurzenie powierzchni ścian i sklepienia przy pomocy odkurzania z pomocą miękkiego pędzla,

2. Doczyszczenie gumkami chlebowymi i gąbkami wishab,

3. Wykonanie wstępnej dezynfekcji zainfekowanych partii ścian preparatem o szerokim spektrum działania,

4. Usunięcie spęcherzonych warstw tynku, wzmocnienie strukturalne i odsolenie z pomocą okładów z pulpy papierowej,

5. Zarysowanie pęknięć i rys, podklejenie odspojonych fragmentów przy użyciu preparatu wapienno - syntetycznego,

6. Usunięcie /zmycie/ zmienionych kolorystycznie punktowań w partiach polichromowanych,

7. Uzupełnienie tynków, rys i spękń zaprawą wapienną o dostosowanej do otoczenia granulacji kruszywa,

8. Założenie pobiał w miejscach uzupełnianych,

9. Scalenie kolorystyczne miejsc uzupełnianych, wykonanie punktowań w partiach polichromii przy użyciu farb na bazie akrylatów,

10. Wykonanie retuszy rozjaśniających w miejscach przyciemnionych bez możliwości ich doczyszczenia,

11. Dezynfekcja profilaktyczna.

Termin 15 lipca 2024 r. - 15 grudnia 2024 r.