Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskimplakat koncert 15.10.2023 poprawiony page 0001


KONCERT PAPIESKI:SZUKAM TWOICH ŚLADÓW

15 października 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

SZUKAM TWOICH ŚLADÓW - to program złożony z pieśni skomponowanych przez Piotra Selima do słów Karola Wojtyły-Papieża Polaka. W programie znajdą się również utwory Piotra Selima do słów Brata Alberta Chmielowskiego, Księdza. Jana Twardowskiego, a także współpracującej z kompozytorem od wielu lat - Hanny Lewandowskiej, w tym pieśń tytułowa Szukam Twoich śladów nawiązująca do nauczania Jana Pawła II. Co w nas zostało z nauczania św. Jana Pawła II, Wielkiego Polaka, niezwykłej osobowości, która zawładnęła i zjednoczyła miliony serc ludzkich na całym świecie i w naszej Ojczyźnie. Naszej chluby i niepodważalnego autorytetu. Człowieka, który w sposób oczywisty przyczynił się do tego, że po wielu latach upadły mury, a my poznaliśmy smak prawdziwej wolności. Co w nas pozostało z przesłania pozostawionego w strofach Poety – Karola Wojtyły. Artysty niebanalnego, wyczulonego na sprawy ważne, poruszającego w swojej twórczości najgłębsze pokłady wzruszeń. Budzącego emocje, wrażliwość na takie wartości jak prawda, miłość, przyjaźń, dar odpowiedzialności i poświęcenie dla drugiego człowieka. Utwory, które znajdą się w programie tego koncertu z pewnością będą naszą odpowiedzią na wezwania wynikające z przesłania pozostawionego przez Jana Pawła II jako dorobek długiego i owocnego pontyfikatu.

Wykonawcy:

Piotr Selim – fortepian, śpiew

Hanna Lewandowska – narracje

Elżbieta Niczyporuk – dyrygent

Chór Akademos High School z "MPS Paderewski"

 

Piotr Selim - kompozytor, wokalista, aranżer, producent muzyczny, pianista ze stopniem doktora sztuki, akompaniator dla niezliczonej ilości piosenkarzy i kilkudziesięciu chórów. Brał udział w nagraniach ponad 50 płyt. Od 24 lat współtworzy Lubelską Federację Bardów, zespół z którym nagrał 14 płyt CD i DVD. Jeden z muzyków tworzących Kwintet Tanguillo wykonujący tanga Astora Piazzolli. Jest jednym z wokalistów zaproszonych przez laureata Grammy 2014 Włodka Pawlika do koncertu - spektaklu „Wieczorem”, w którym zaśpiewał wiersz J. Czechowicza „Elegia uśpienia”. Jest także autorem muzyki do spektaklu teatralnego „Machia” według scenariusza i w reżyserii Juliusza Machulskiego. Piotr Selim to laureat Nagrody Artystycznej Miasta Lublin za 2014 rok. W 2016 został uhonorowany Medalem Prezydenta Miasta Lublin, w roku 2017 Medalem 700-lecia Miasta Lublin, w roku 2021 Medalem Zasłużony dla Miasta Lublin, w roku 2022 Dyplomem Uznania Wojewody Lubelskiego. To również stypendysta Stowarzyszenia ZAiKS oraz stypendysta Prezydenta Miasta Lublin w dziedzinie kultury na 2015 i 2017 rok. W 2023 roku otrzymał Złotą Płytę za „Boogie Street - Renata Przemyk śpiewa piosenki Leonarda Cohena”. Jest kompozytorem muzyki do bajek i słuchowisk radiowych Grażyny Lutosławskiej. Od ponad 30 lat komponuje i wykonuje muzykę przede wszystkim do tekstów poetki Hanny Lewandowskiej.

Hanna Lewandowska - Autorka wierszy i tekstów piosenek. Od ponad 30 lat współpracuje z Piotrem Selimem – pianistą, kompozytorem i wokalistą. Piosenki tej autorsko – kompozytorskiej spółki wielokrotnie były nagradzane w konkursach o zasięgu ogólnopolskim. Teksty Hanny Lewandowskiej z muzyką i w wykonaniu Piotra Selima znalazły się na wszystkich autorskich płytach Lubelskiej Federacji Bardów. Utwór „Szukam Twoich śladów” stanowiący III część skomponowanej przez Piotra Selima kantaty „Z ziemi wiernej” został opublikowany w wydawnictwie „Jan Paweł II: Wyrażam radość, że Lublin żyje…” (Gaudium, Lublin 2012), zaś piosenki: „Ty nie jesteś ty bywasz” oraz „Bądź wyłącznie dlatego” w albumie „Tryptyk dla Fryderyka” (Polihymnia, 2010 r.). Debiutancka, solowa płyta Piotra Selima „W rytmie bolera” wydana przez firmę Dalmafon w 2012 r. to 14 tekstów Hanny Lewandowskiej, zaś drugi solowy album „Piotr Selim Uważnie” wydany w 2022 roku zawiera 12 piosenek z tekstem Hanny Lewandowskiej. Hanna Lewandowska jest stypendystką Stowarzyszenia ZAiKS za tekst Tryptyku „Moje miejsca – Mój dom, Moje miasto, Moja ojczyzna” oraz za tom poezji „Stacyjki” opublikowany w 2021 roku. Jest również autorką scenariusza i utworów w programie „Jestem tu jestem z Tobą”, którego premierowe wykonanie miało miejsce w Centrum Spotkania Kultur w roku 2018 oraz oratorium (Po)mosty napisanego z okazji 450-lecia zawarcia Unii Lubelskiej, którego premierowe wykonanie odbyło się 1 lipca 2019 roku w kościele O.O. Dominikanów w Lublinie. Hanna Lewandowska w 2016 otrzymała Medal Prezydenta Miasta Lublin, w roku 2017 Medal 700-lecia Miasta Lublin, w roku 2021 Medal Zasłużony dla Miasta Lublin. „Jeśli chcielibyśmy scharakteryzować piosenki Hanny Lewandowskiej jednym przymiotnikiem, powiedzielibyśmy przede wszystkim, że są one pogodne („więcej wiosny, mniej jesieni” - jak sama napisała). Świeżość skojarzeń, połączona z wrażliwością na współbrzmienia i współznaczenia słów, pozwala szukać dla tych utworów szlachetnych odniesień w dziełach absolutnych klasyków gatunku Agnieszki Osieckiej i Wojciecha Młynarskiego”. dr Bogusław Wróblewski redaktor naczelny kwartalnika Akcent (Lublin miasto poetów. Antologia)

Elżbieta Niczyporuk - ukończyła z wyróżnieniem Wydział Artystyczny na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. W 2006 roku rozpoczęła pracę w Międzynarodowym Liceum Paderewski w Lublinie, gdzie założyła chór Akademos High School, prowadząc równocześnie zajęcia z muzyki, teatru i indywidualnej emisji głosu. W 2010 roku Pani Dyrygent założyła chór Akademos Junior, pięć lat później chór Akademos Kids w Międzynarodowej Szkole Podstawowej Paderewski w Lublinie. Pod jej kierunkiem wiele prestiżowych nagród zdobyły nie tylko chóry, ale również soliści występujący w konkursach na szczeblu wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym.

Pani Elżbieta Niczyporuk jest uhonorowana licznymi wyróżnieniami, do których między innymi należą:

- Medal 700-lecia Miasta Lublin „W dowód uznania za wkład i zaangażowanie w rozwój Miasta oraz zasługi na rzecz jego Mieszkańców z podziękowaniem za podejmowanie działań inspirujących przyszłość i kształtujących tożsamość lokalną Lublina”;
- Medal Komisji Edukacji Narodowej „Za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania” w 2017r.
- Złota Odznaka Polskiego Związku Chórów i Orkiestr „Za szczególne osiągnięcia artystyczne i organizatorskie”;
- Tytuł „Bene Meritus Terrae Lublinensi” w kategorii Kultura;
- II miejsce w prestiżowym Ogólnopolskim Konkursie “Pedagog Roku 2013”;
- Nagroda Kuratora Oświaty „Za szczególne zaangażowanie i osiągnięcia w pracy nauczycielskiej” w 2012r.


Chór Akademos High School powstał w Międzynarodowym Liceum Paderewski w 2006 r. z inicjatywy Elżbiety Niczyporuk, która jest dyrygentem i opiekunem młodzieży. Zespół uświetnia większość lubelskich uroczystości, współpracuje z Filharmonią Lubelską, występował na deskach Opery Narodowej w Warszawie oraz prezentuje się w wojewódzkich, ogólnopolskich i międzynarodowych przeglądach, festiwalach i konkursach. Liczne nagrody i wyróżnienia potwierdzają wysoki poziom zespołu. Występował m.in. we Włoszech, Grecji, Barcelonie, Paryżu, Rzymie, Norwegii, Baden Baden, Austrii i Stanach Zjednoczonych.

Jest zdobywcą wielu nagród. Do tych najważniejszych należą:

- Złoty Dyplom w „Sounds of Spring Festival” Carnegie Hall 2022, New York, USA
- siedemnastokrotny Złoty Dyplom w Wojewódzkim Konkursie Chórów Szkolnych w Lublinie
- Złoty Dyplomna IV Międzynarodowym Festiwalu Chórów w Wenecji
- Złoty Dyplomna II Międzynarodowym Konkursie Chórów „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku
- Srebrny Dyplom na VIII Międzynarodowym Konkursie „Music and sea” w Grecji
- Złoty Dyplom i Nagroda Specjalna dla Najlepszego Chóru Mieszanegow II Ogólnopolskim Konkursie Chórów Licealnych w Kaliszu

PROGRAM KONCERTU:

Gdy zechcesz
Spojrzenia
Pogoda myśli

Bo jesteś samą ciszą
W mroku jest tyle światła
Uwielbiam Cię
A na rzekach już pęka lód

Daj się kształtować miłości
Szukam Twoich śladów
Ja człowiek ufam Tobie
Słowem pośród traw

Powiedzcie to dalej
Jestem tu jestem z tobą
ABC
Odlatują ptaki ze swych gniazd
W zasadzie

Okruszek
Kochaj dalej

Słowa: Hanna Lewandowska, Karol Wojtyła (3,4,5), Jan Paweł II, Albert Chmielowski (6), ks. Jan Twardowski (9)

Muzyka: Piotr Selim

WSTĘP WOLNY. ZAPRASZAMY!

ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

SPONSOR KONCERTU: 

Bogdanka.jpg

Partnerzy:

Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie

logo SBP PiaskiWBS Chelm

 

 

Patronat medialny:

Dziennik wschodni

       Niedziela                 Radio Lublin

 

 

 28.05.2023 zaproszenie page 0001

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim


KONCERT: AVE MARIA NA SKRZYPCE I ORGANY 

28 maja 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie:  G. Rheinberger; C. Franck; J.S. Bach; Ch. Gounod; C. Saint – Saëns; F. Schubert; A. Dvorak; G. Caccini


Wykonawcy: 

Tomasz Kusiak – skrzypce

Monika Hołownia – organy

TOMASZ  KUSIAK – skrzypce. Urodzony w Lublinie, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie skrzypiec prof. F. Falgera. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Kształcił się w klasie prof. A. Lwowicz-Pawłowskiej i prof. R. Kabary. Swoje umiejętności pogłębiał na kursach mistrzowskich pod kierunkiem F. Fisha i G. Żyslina. Już podczas studiów nawiązał współpracę z Capellą Cracoviensis i Filharmonią Krakowską. W 1992 roku podjął pracę w Orquestra Sinfonica Portuguesa w Lisbonie. Od roku 1993 jest muzykiem-solistą Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, od 1994 roku pełni funkcję prowadzącego grupę II28.05.2023 zaproszenie page 0002 skrzypiec. Współpracował ponadto m. in. z warszawską orkiestrą „Camerata Academia”, orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublinie, Cameratą Lubelską, Orkiestrą Trybunału Koronnego, występował pod batutą wybitnych dyrygentów jak Philipp Herreweghe, Roland Bader, Jan Krenz, Antoni Wit, Kazimierz Kord, Wojciech Rodek i inni. Wielokrotnie koncertował za granicą jako muzyk orkiestrowy i kameralista. W latach 2013-2019 pięciokrotnie odbył tournée po Chinach z European Johann Strauss Orchestra. Występował jako solista z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej i Orkiestrą Trybunału Koronnego. Wykonywał również recitale z fortepianem lub organami. Jest muzykiem Kwartetu Lubelskiego, z którym zagrał wiele koncertów w Polsce i za granicą oraz nagrał płytę CD „Millenium”. W 2020 roku był pomysłodawcą założenia Kwartetu Smyczkowego Filharmonii Lubelskiej, w którym gra II skrzypce. Od roku 2013 pełni funkcję koncertmistrza Orkiestry Trybunału Koronnego.

MONIKA HOŁOWNIA – organistka, muzykolog. Absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w klasie organów dr hab. szt. muz. Elżbiety Charlińskiej. W roku 2014 zdobyła dyplom na międzynarodowym konkursie muzycznym Študentská umelecká innosť (Słowacja). Aktualnie obejmuje stanowisko organistki w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie.

WSTĘP WOLNY. ZAPRASZAMY!

ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

SPONSOR KONCERTU: 

Bogdanka.jpg

Partnerzy:

Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie

logo SBP PiaskiWBS Chelm

 

 

Patronat medialny:

Dziennik wschodni

       Niedziela                 Radio Lublin

 

 

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim


KONCERT PATRIOTYCZNY: MAJOWOplakat 1

3 maja 2023 r. (środa) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie: utwory muzyczne i pieśni o charakterze patriotycznym i narodowym oraz recytacje.


Wykonawcy: 

Paulina Glinka - sopran,
Bogusław Morka - tenor
Mariusz Dubrawski – fortepian

Paulina Glinka - sopran, solistka Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Absolwentka Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej w Łodzi. Artystka jest również absolwentką Conservatorio Statale di Musica w Parmie. Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu im. L. Różyckiego oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. G. Beńaćkowej w Czechach. Ma na swoim koncie solowe występy podczas Festiwalu w Oslo. Posiada bogaty i wszechstronny repertuar wokalny, co daje Jej możliwości śpiewania na scenach Polskich i Europejskich.

Artystą, którego nie trzeba specjalnie przedstawiać jest Bogusław Morka, uznany przez krytyków sztuki wokalnej za jednego z najlepszych tenorów śpiewających w tradycji włoskiego Bel Canta. Śpiewał z takimi Gwiazdami jak, Placido Domingo, Luciano Pavarotti, Jose Cura czy Hasmik Papian. Bogusław Morka, to artysta posiadający potężny repertuar wokalny i czujący się w każdym gatunku muzyki znakomicie. Ma na koncie wydane płyty CD z Polskim Radiem Jedynka (O sole mio, Bogusław Morka i Przyjaciele, Be My Love),które mają status Złotych i Platynowych.

Artystom akompaniuje Profesor Mariusz Dubrawski, który przez długie lata był pedagogiem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Prof. Mariusz Dubrawski, to nie tylko wirtuoz fortepianu, ale również kompozytor i aranżer. Grał z największymi Gwiazdami scen operowych i estradowych.

ZAPRASZAMY!

Zrealizowano dzięki wsparciu Województwa Lubelskiego elka podstawowa pl

Partnerzy:

Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie

Bogdanka.jpg

logo SBP PiaskiWBS Chelm

Patronat medialny:

Dziennik wschodni

       Niedziela                 Gość Lubelski

Radio Lublin

 

 

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim


KONCERT WIELKANOCNY: MIŁOSIERDZIE BĘDĘ WYCHWALAĆkoncert plakat milosierdzie A3 16.04.2023

16 kwietnia 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie: A. Vivaldi, J.S. Bach, G.F. Händel


Wykonawcy:
Magdalena Maciąg – skrzypce
Stanisław Maryjewski – organy
Jarosław Długoszek – lektor

W repertuarze koncertu znajdzie się religijna muzyka instrumentalna w wykonaniu duetu organy i skrzypce. Kwartet wykona utwory muzyczne, które będą tłem do zaprezentowania wybranych fragmentów z Dzienniczka św. Faustyny w wykonaniu narratora, aktora. Koncert ma na celu organizację wieczoru słowno-muzycznego poświęconego postaci św. Faustyny, Apostołki Bożego Miłosierdzia, którą Jan Paweł II nazwał darem Boga dla naszych czasów. Autorka Dzienniczka stanowiącego dziś cenną perłę polskiej literatury mistycznej zachwyca i budzi podziw nie tylko prostych ludzi, ale również teologów ze względu na prostotą i głębię mówienia o Bożych tajemnicach i możliwości doświadczenia obecności Boga w swoi wnętrzu. Jest przede wszystkim świadkiem Boga miłosierdzia nieustannie obecnego w dziejach świata i w losie człowieka. Koncert ma na celu upowszechnianie wśród mieszkańców Lublina potrzeby kierowania się w codziennym życiu wyobraźnia miłosierdzia, która wskazuje obszary wymagające naszego zaangażowania.

MAGDALENA MACIĄG - naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat siedmiu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. K. Lipińskiego w Lublinie-mieście rodzinnym. Kontynuowała ją następnie w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Prof. J. Kaliszewskiej i dr B. Siarkiewicza. Na przestrzeni wszystkich tych lat rozwijała dodatkowo swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach międzynarodowych w Polsce i za granicą: Łańcut, Frombork, Kozłówka, Zamość, Puławy, Przemyśl, Lehrte(Niemcy), gdzie doskonaliła swój warsztat u światowej sławy profesorów: R. Szreder, M. Trojanowski, W. Wiłkomirska, K. Levin, T. Gadzina, W. Kwaśny, M. Baranowski. Laureatka konkursów regionalnych (Zamość, Lublin) oraz finalistka ogólnopolskich (Wrocław, Kraków, Warszawa). Dwukrotnie otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Lublina. Za działalność artystyczną została odznaczona Dyplomem Uznania Marszałka Województwa Lubelskiego, Medalem Prezydenta Miasta Lublin, Dyplomem Zasłużenia Rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Praktykę estradową rozwijała w kraju i za granicą (Chiny, Japonia, Niemcy) głównie jako solistka, ale również jako kameralistka i muzyk orkiestrowy współpracując okresowo z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą kameralną Baltica Neopolis (Szczecin) oraz Filharmonią Lubelską. Od 2012 roku przynależy do Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ( Oddział lubelski), koncertuje jako solistka i kameralistka na terenie Polski oraz prowadzi liczną klasę skrzypiec w PSM I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Chełmie.

STANISŁAW MARYJEWSKI – urodził się w Lublinie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną IIo w klasie organów dr Jadwigi Kowalskiej oraz Instytut Muzykologii na Wydziale Teologii KUL w klasie organów specjalnych prof. Jarosława Wróblewskiego. Kształcił się również na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów tego samego pedagoga na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest pierwszym organistą Archikatedry Lubelskiej, członkiem Komisji ds. Muzyki Kościelnej oraz wykładowcą Studium Organistowskiego w Lublinie. Stanisław Maryjewski ma w swoim repertuarze utwory od muzyki dawnej po współczesność. Ze szczególnym upodobaniem wykonuje literaturę francuską i polską przełomu XIX i XX w. oraz improwizacje. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich. W 2006 r. zdobył IV miejsce w konkursie kompozytorskim organizowanym przez Koło Naukowe Studentów IM KUL oraz wyróżnienie w Studenckim Międzynarodowym Konkursie Organowym w Ružomberoku (Słowacja). Nagrał kilkadziesiąt płyt z muzyką organową. Dokonał wielu premierowych nagrań utworów organowych polskich kompozytorów. Jest także autorem muzyki do pieśni i nabożeństw. Koncertował w ośrodkach muzycznych w kraju i za granicą. Jako akompaniator współpracuje na stałe z solistami i zespołami. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwalu „Lubelska Wiosna Organowa” w Archikatedrze Lubelskiej, festiwalu „Antoniańskie Koncerty Organowe” w kościele pw. św. Antoniego Padewskiego w Lublinie oraz festiwalu "Laudamus Deum" w kościele pw. MB Bolesnej w Kraśniku.
Strona internetowa: www.maryjewski.wixsite.com/organista

JAROSŁAW DŁUGOSZEK – lektor w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie

PROGRAM KONCERTU:

1. Antonio Vivaldi (1678–1741) Concerto in Re minore RV 541 Allegro, Grave, Allegro
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
2. Johann Sebastian Bach (1685–1750) - Schmücke dich, o liebe Seele BWV 654
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
3. Joseph Rheinberger (1839–1901) - Thema mit Veränderungen op. 150 nr 1 (1887) Abendlied op. 150 nr 2 (1887)
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
4. Johann Sebastian Bach - Schafe könne sicher weiden z kantaty BWV 208 (1713) 
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
5. Johann Sebastian Bach - Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV 639 (1707/17)
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
6. Maria Theresia von Paradis (1759–1824) - Siciliana
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
7. Georg Fridrich Haendel (1685–1759) - Alleluja z oratorium Mesjasz HWV 56 (1741)
ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYKPartnerzy:

logo SBP PiaskiWBS Chelm

Patronat medialny:

Radio Lublin

Dziennik Wschodni

Niedziela Lubelska

Lubelski Gość Niedzielny

 

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim

Koncert Pasyjny - Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu Koncert 2023.03.26

26 marca 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie: Joseph Haydn - Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu

Wykonawcy:
Kwartet smyczkowy Filharmonii Lubelskiej:
Tomasz Kusiak-I skrzypce
Lech Gąsior-II skrzypce
Katarzyna Czerniawska-altówka
Szymon Krzemień –wiolonczela

Tomasz Kusiak /skrzypce/ - urodzony w Lublinie, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie skrzypiec prof. F. Falgera. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Kształcił się w klasie prof. A. Lwowicz-Pawłowskiej i prof. R. Kabary. Swoje umiejętności pogłębiał na kursach mistrzowskich pod kierunkiem F. Fisha i G. Żyslina.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z Capellą Cracoviensis i Filharmonią Krakowską. W 1992 roku podjął pracę w Orquestra Sinfonica Portuguesa w Lisbonie. Od roku 1993 jest muzykiem-solistą Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, od 1994 roku pełni funkcję prowadzącego grupę II skrzypiec. Współpracował ponadto m. in. z warszawską orkiestrą „Camerata Academia”, orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublinie, Cameratą Lubelską, Orkiestrą Trybunału Koronnego, występował pod batutą wybitnych dyrygentów jak Philipp Herreweghe, Roland Bader, Jan Krenz, Antoni Wit, Kazimierz Kord, Wojciech Rodek i inni.
Wielokrotnie koncertował za granicą jako muzyk orkiestrowy i kameralista. W latach 2013-2019 pięciokrotnie odbył tournée po Chinach z European Johann Strauss Orchestra. Występował jako solista z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej i Orkiestrą Trybunału Koronnego. Wykonywał również recitale z fortepianem lub organami. Jest muzykiem Kwartetu Lubelskiego, z którym zagrał wiele koncertów w Polsce i za granicą oraz nagrał płytę CD „Millenium”. W 2020 roku był pomysłodawcą założenia Kwartetu Smyczkowego Filharmonii Lubelskiej, w którym gra II skrzypce. Od roku 2013 pełni funkcję koncertmistrza Orkiestry Trybunału Koronnego.

Lech Gąsior /skrzypce/ - w 1985 roku ukończył naukę w OSM (Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną) im. K. Lipińskiego w Lublinie w klasie skrzypiec F. Falgera. W roku 1990 ukończył studia w klasie skrzypiec prof. M. Pawlak w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Od 1994 roku jest pracownikiem Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie na stanowisku I głos solista-skrzypek. Równolegle do pracy w orkiestrze zajmuje się działalnością pedagogiczną w OSM im. K. Lipińskiego w Lublinie, w której od 1990 roku jest nauczycielem skrzypiec. Był również Kierownikiem Sekcji Instrumentów Strunowych, a obecnie pełni stanowisko Dyrektora ds. muzycznych w tejże szkole.
W latach 1991-1995 jako kameralista grał w zespole muzycznym w Niemczech. Jest członkiem lubelskiego Kwartetu Divertimento. Współpracował z Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą w Słupsku, Capellą Bydgostiensis, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz Orkiestrą Trybunału Koronnego.

Katarzyna Czerniawska /altówka/ - urodziła się w Lublinie. W 2005 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie altówki prof. Ireny Albrecht. W latach 2004-2005 pracowała w Państwowej Operze Bałtyckiej, a w latach 2003-2009 była członkiem Orkiestry Kameralnej Hanseatica oraz Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.
Od 2006 roku związana jest głównie z instytucjami kulturalnymi Lublina, m. in. z Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Karola Lipińskiego, Teatrem Muzycznym w Lublinie (2006 r.).
Poza grą w orkiestrze symfonicznej bardzo ceni sobie kameralistykę, którą zainteresowała się bliżej na studiach. Swoje pasje do muzyki kameralnej rozwija grając w kwartecie smyczkowym i orkiestrze kameralnej (m.in. Orkiestrze Trybunału Koronnego). Jako kameralistka i solistka bierze udział w rozmaitych festiwalach i koncertach (m.in. Gdańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Radia Francuskiego w Montpellier, Rottweiler Sommersprossen, Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym).
Jest gotowa na wszelkie wyzwania muzyczne, które stawia sobie współpracując z różnymi formacjami muzycznymi, nie tylko związanymi z muzyką klasyczną. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania koncertów dla telewizji, nagrania studyjne do filmów i seriali, muzykę graną na żywo do spektakli teatralnych. Bierze udział w nagraniach artystów i grup muzycznych polskiej sceny muzycznej. Od 2009 roku uczy w klasie altówki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie. W 2019 roku odznaczona Medalem Honorowym Zasłużony dla Województwa Lubelskiego. Obecnie jest prowadzącą grupę altówek w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Gra na mistrzowskiej altówce Jana Bobaka z 2012 roku. 

Szymon Krzemień /wiolonczela/ - studiował na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Z. Łapińskiego. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. A. Orkisza. W latach 2004-2006 był koncertmistrzem Teatru Muzycznego w Lublinie. Jest nauczycielem wiolonczeli w szkole muzycznej w Lublinie.
Od 2008 roku pracuje w Radomskiej Orkiestrze Kameralnej, a od 2011 w Filharmonii Lubelskiej. Współpracuje z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Założyciel Agencji Koncertów Nietypowych AKNE. 23 października 2009 roku w schronisku górskim „Murowaniec“ zorganizował koncert „Karłowicz in Memoriam“ upamiętniający setną rocznicę śmierci kompozytora. W programie koncertu wykonanego przez orkiestrę kameralną AUKSO znalazły się: „Serenada na smyczki” M. Karłowicza, „Orawa” W. Kilara, „Kresy” M. Hertela oraz utwór napisany specjalnie na tę okazję „Hommage a Karłowicz” S. Bromboszcza.
W 2001 roku zdobył II nagrodę w kategorii trio na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W 1997 roku zdobył I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Uczestniczył w wielu kursach muzycznych w kraju i zagranicą u takich pedagogów jak: M. Flaksman, V. Yagling, E. Prochac, T. Strahl, R. Aldulescu, M. Moś.

Program: Joseph Haydn-Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, motywem homilii, a także ¬ muzycznych opracowań. Tak ujął je w XVII wieku wielki Heinrich Schütz, w kolejnym – m.in. Giovanni Battista Pergolesi i Christoph Graupner. Dzieła wymienionych twórców przekazywały słowa Zbawiciela wokalnie – były oratoriami lub kantatami.

W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii, z andaluzyjskiego Kadyksu – duchowny z tego miasta, Don José Sáenz de Santa María zapragnął, by w tamtejszym Oratorio de la Santa Cueva wykonano w Wielki Piątek kolejnego roku kompozycję instrumentalną, towarzyszącą modlitewnej kontemplacji „Siedmiu Słów”.

Haydn pozostawał wówczas wciąż w służbie możnego, apodyktycznego księcia Mikołaja Esterházy’ego, który nader niechętnie wypuszczał swego ulubionego muzyka z okazałej rezydencji nad Jeziorem Nezyderskim, ale mimo to sława Haydna sięgała już całego kontynentu, czego dowodziło także wspomniane zamówienie.

Kompozytor stworzył więc dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie.

Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował wkrótce jego wariant przeznaczony na kameralny kwartet smyczkowy (także do dziś popularny), a dziesięć lat po skomponowaniu – wersję oratoryjną, z głosami wokalnymi (nie planował tego, ale podczas pobytu w bawarskiej Pasawie usłyszał taką aranżację dokonaną przez miejscowego kapelmistrza – postanowił więc stworzyć analogiczną wersję autorską).


Syn człowieczy wyrzekł siedem znamiennych słów...
Introduction. Maestoso ed Adagio
Ojcze, przebacz im...
I. Largo
Dziś ze mną będziesz w raju
II. Grave e cantabile
Niewiasto, oto syn Twój...
III. Grave
Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?
IV. Largo
Pragnę
V. Adagio
Wykonało się
VI. Lento
Ojcze, w ręce Twoje...
VII. Largo
Ziemia zadrżała...
Il Terremoto. Presto e con tutta forza

ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

Partnerzy:

Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Powiatowy Bank Spółdzielczy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie